Om vores børnehus

Børn

Børnehuset Bastionen er en integreret kommunal daginstitution for 0-6 årige, som har eksisteret siden 1. oktober 2007.
Vi har plads til 120 børn, og er cirka 20 ansatte.

Børnehuset er opdelt i to afdelinger.
Vuggestue-afdelingen har tre stuer: Muslinger, Rumpenisser og Hobbitter. Alle tre stuer har børn fra 6 mdr til 2,10 år.
Børnehave-afdelingen har fire stuer: Trolde, Alfer, Drager og Elver. Alle fire stuer har børn fra 2,10 år til skolestart.

Vi har to store legepladser, med masser af plads til leg både for store og små.

Placering
Vi holder til ude på det gamle kaserneområde, hvor der er masser af plads, lys og luft.
I vores 'baghave' ligger nogle af de største grønne områder i Ringsted Kommune, og dem benytter vi os flittigt af.
Vi ligger i gåafstand fra svømmehallen, gymnastikfaciliteter, musikskolen, biblioteket og ikke mindst Kærhaveskoven.

Traditioner
I Bastionen følger vi både årets traditioner, men har også vores egne.
I februar afholder vi hvert år fastelavn, vi slår katten af tønden, og både børn og ansatte er klædt ud.
I marts er der overnatning for de kommende skolebørn.
I maj har vi en bedsteforældre-dag, hvor bedsteforældrene kan komme og lave nogle forskellige aktiviteter, som personalet planlægger i fællesskab.
I juni holder vi en sommerfest for børn, forældre og søskende.
I december holder vi julefest for børn, forældre og søskende. Her får vores kommende skolebørn også Lucia-optog.

Derudover har vi tema-uger i løbet af året, på tværs af børnehaven og vuggestuen

Værdigrundlag
Bastionens grundsyn er at alle børn er værdifulde små mennesker, og at det er vigtigt at møde dem respektfuldt og med anerkendelse. Dette afspejler sig i alt i vores hverdag, og er gennemgående for børnenes tid i Bastionen.

Skulle I have lyst til at besøge os, eller har I spørgsmål til institutionen, kan vi kontaktes på 57628170 eller kmj@ringsted.dk