Madordning

Børn

Mad- og måltidspolitik for børn i Bastionen i Ringsted Kommune

Måltidet i daginstitutionen er af stor betydning for barnets fysiske og psykiske velvære og trivsel. Mange af børnene spiser over halvdelen af deres daglige måltider i institutionen, derfor er det vigtigt, at vi som institution tager ansvar for og stilling til, hvad vi serverer for børnene i løbet af en lang dag.

I Børnehuset Bastionen har vi eget produktionskøkken. Vi har ansat en kok, til at tilberede ernæringsmæssigt god, og sund kost til børnene. Vi serverer fuld kost for børnene. Dvs. morgenmad, frokost og mellemmåltider.
Maden bliver primært lavet fra bunden, og vi tager udgangspunkt i sæsonens frugt og grønt, - og vi prioriterer så vidt muligt de danske råvarer.
Når der serveres svinekød, producerer vi tilsvarende retter uden svinekød til de af børnene, som ikke spiser dette.
Vi serverer specialkost, hvis barnet har en lægedokumenteret allergi eller anden sygdom som kræver specialkost.

Institutionen følger fødevarestyrelsens officielle anbefalinger for måltider i daginstitutioner.

Morgenmad
Vi tilbyder morgenmad fra institutionen åbner kl. 6.30 og indtil kl. 7.45.

Morgenmåltidet kan for eksempel være havregrød, rugfras, havregryn, smør, ost og hjemmelavet marmelade samt ca. en halv hjemmebagt bolle pr. barn. Der er ikke strøsukker til morgenmaden.

Mellemmåltider
Formiddagsmad kan for eksempel bestå af frugt/grønt/brød samt vand.
Eftermiddagsmad kan for eksempel være frugtgrød, pastasalat eller frugt/grønt/brød med pålæg samt vand.

Frokost
Frokost består af varme retter 3-4 dage og rugbrød med pålæg og grønt 1-2 gange ugentligt. Fisk er på menuplanen 2-3 gange om ugen – enten som varm ret eller pålæg når der serveres rugbrød.

Økologi
Vi prioriterer økologiske produkter i madlavningen og vi har sølvmærke i økologi, hvilket betyder, at 60-90 % af vores råvarer er økologiske.

Pædagogik
Vi bruger vores madordning pædagogisk og har skabt et fantastisk læringsmiljø omkring måltiderne.

• De voksne deltager altid i det pædagogiske måltid og er rollemodel.
  • Vi mener, at god og dejlig mad giver børnene en god maddannelse og gode vaner. Maden skal vække glæde, nysgerrighed, og følelsen af fællesskab, som kan være med til at forebygge kræsenhed.
  • Vi bruger måltiderne til at lave hyggelige stunder med børnene, hvor den voksnes nærvær med børnene prioriteres.
  • Vi skaber gode og behagelige rammer om måltidet, så børnene får spist og drukket tilstrækkeligt
  • Vi skaber et læringsmiljø, hvor barnet tilegner sig sunde vaner og holdninger til mad, samt hygiejne
  • Vi har fokus på, at børnene bliver selvhjulpne i forhold til spisningen
  • Maden skal være med til at øge børnenes kendskab til forskelligartet mad
  • Vi arbejder forebyggende i forhold til overvægt, livsstilssygdomme etc.
  • Vi begrænser sukkerholdig mad og serverer sunde alternativer.

Kræsenhed og mad-mod
Hvis barnet er kræsent, er der flere ting, vi skal tage hensyn til:

• Barnet kan lide at se, hvad det spiser, vi blander derfor ikke maden sammen på tallerkenen.
  • Vi udviser tålmodighed og vi gør ikke barnets kræsenhed til et problem. Det løser som regel af sig selv over tid.
  • Barnets/børnenes appetit kan svinge, så vi accepterer, at barnet ikke spiser maden op eller at barnet i en periode undgår den mad, som barnet ikke kan lide. Vi sørger for, at barnet får smag for andre madvarer og vi tilbyder barnet lidt nyt mad ind imellem.
  •  Hvis barnet ikke kan lide den mad, der serveres, vænner vi langsomt barnet til ny smag. Det er naturligt med tilvænning, for det tager ca. 8 gange ned ny smag, inden barnet har vænnet sig til dén.
  •  Vi motiverer børnene til at smage ny mad og de større børn fortæller vi, at smagsløgene hele tiden udvikler sig ”så det vi ikke kunne lide i går, måske smager godt i dag”.
  • De voksne er rollemodeller og viser selv madmod ved at smage på de forskellige retter.